برندینگ (Branding) یا برندسازی


برندسازی یا برندینگ (Branding)، بحث داغی که در همه‌ی جلسه‌های کاری و کافی شاپ‌ها و پارکینگ‌های شرکت‌های مختلف و هر جای دیگر…، توسط مدیران هر مجموعه‌ای تا دلتان بخواهید شنیده می‌شود که خیلی مهم است و باید به آن توجه کنیم و بودجه خرج کنیم و…
در کشور ما هم صحبت از برندسازی و برندینگ و مشاوره آن کم نیست. به قول یکی از دوستان: “یکی بود یکی نبود، یه کشوری بود که مشاورای برندینگش از برنداش بیشتر بودن…!”
بماند که خیلی‌ها هنوز هم نمی‌دانند که برند و برندینگ، فقط طراحی لوگو و انتخاب فونت سازمانی نیست! نمی‌دانند که کل کار برندینگ به زبان ساده این است که شما قرار است “ذهنیت” مردم را نسبت به برندتان به شکل خاصی دربیاورید، خاص شوید و بنا به دلایلی، افرادی (خاص یا عام) به سمت شما بیایند و سراغ برندهای دیگر نروند.
در تمام این مسیر، همه‌ی اِلِمان‌های بصری برندتان از لوگو و فونت بگیرید تا مدل طراحی کارت ویزیت و بروشورتان، فقط و فقط یک ابزار برای برندینگ هستند و نه کل برندینگ!

از کجا شروع کنیم؟

دکتر امیر اخلاصی در کتاب اصول برندسازی خود می گوید، برای ایجاد برند، ۸ ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند::

1- تبلیغات
2- روابط عمومی
3- پیشبرد فروش
4- بازاریابی مستقیم
5- فروش شخصی
6- بسته بندی
7- رویدادها و اسپانسرینگ
8- خدمات مشتری

به طور کلی برندینگ، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌گردد، بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش می‌یابد.

به عقیده بزرگان عرصه برندسازی یا برندینگ:

برندسازی یا برندینگ حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آن‌ها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد.

برندینگ دانشی است که با برتری دادن به یک برند (Brand) باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت میشود، اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم می تواند منجر به فروش بیشتر و قیمت گرانتر محصولات وخدمات شود، به زبان دیگر برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است.

برندینگ یا برندسازی؛ ابزاریست برای بدست آوردن برتری در بین رقبا

برندسازی ایجاد تمایزی منحصر بفرد است که برای مشتریان، کارکنان و مدیران سازمان اهمیت زیادی دارد. داشتن یک برند قدرتمند سبب می شود هزینه های یک شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاری های نامناسب و بی هدف به طور کاملا محسوسی کاهش پیدا کنند.

سودآوری به واسطه جذب مشتریانی وفادار به طور چشم گیری افزایش پیدا می کند و از همه مهمتر برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان می شود که ارزش آن می تواند بیش از مجموع ارزش تمامی دارایی های فیزیکی آن سازمان باشد.

کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار بدون تفکر برندینگ و محوریت برند برای آن یک اشتباه نابخشودنی در تجارت است!

از جمله­ ی دلایل مهم برندسازی در نزد سازمان ها، تمایل به رهبر بودن، پیشی گرفتن در صحنه­ ی رقابت و دسترسی کارمندان به بهترین امکانات به منظور دست یابی به مشتریان کم هزینه تر می­ باشد، منظور از مشتریان کم هزینه تر این است که در صورتی که مشتری با برند سازمان آشنا باشد و احساس مناسبی نسبت به آن داشته باشد، سازمان هزینه تبلیغات، زمان و… کمتری برای تبدیل وی به یک مشتری بالقوه یا وفادار متحمل خواهد شد.

ضرورت برندسازی یا برندینگ

ضرورت داشتن برند از این روست که با توجه به حركت جوامع مصرفی به سمت‌ مدگرايی، در اختیار داشتن برند (Brand) یا نام‌های تجاری معتبر يكی از راهكارهای ايجاد تمايز و شخصیت به شمار می رود.

اهمیت برند برای مشتری بواسطه ی دانش مشتری از برند ایجاد می شود، که بواسطه تعدادی از عوامل ناشی می شود، اما شاید دو مورد زیر مهم ترین آنها باشند:

1- عمق برند: یا به عبارتی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان سایر برند های مشابه، بطور مثال بسیار از افراد پس از شنیدن کلمه نوشابه در ذهنشان بلافاصله Coca Cola تداعی می شود.
2- گستردگی برند: هرچه رابطه مشتری با برند پیچیده تر باشد یا به عبارتی توسط تنوع تعاملات برند در ذهن بیشتر باشد، فرصت ساخت وفاداری بلندمدت بیشتر است. همانند شرکت هایی چون Google , Amazon.

برندینگ و شبکه های اجتماعی

از آنجاییکه که شبکه های اجتماعی به راحتی در دسترس همگان قرار گرفته شده و در میان خانواده ها نفوذ پیدا کرده اند، امروزه از این رسانه ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم و پرقدرت در بازاریابی اینترنتی و برندسازی نام برده می شود که از طریق آن، برندها می توانند به سادگی و با هزینه ای مقرون به صرفه نسبت به روش های سنتی، پیام، اهداف و برنامه های خود را به راحتی در اختیار کاربران و مخاطبان هدف قرار دهند و جایگاه مناسب و ویژه ای را در برابر جامعه برای برند خود ایجاد نماید.

یکی از ویژگی های مهمی که توسط بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی از آن یاد می شود، ایجاد زنجیره انتقال پیام در قالب کاربر به کاربر می باشد. بدین صورت که با استفاده از اشتراک محتوا و جلب توجه کاربران، پیام خود/ شرکت/ سازمان/ برند را به سرعت هرچه تمام به جامعه هدف خود رسانده و آنها را ترغیب به اشتراک گذاری آن محتوا کرد.

از آنجاییکه پیام مورد نظر از طریق این زنجیره به نوعی بصورت دهان به دهان از طریق کاربران منتشر و پخش می شود، حس اعتماد در میان کاربران مرتبط بوجود خواهد آمد که ارزش پیام را بیش از پیش کرده و بصورت غیرمستقیم بر مخاطب تاثیر خواهد گذاشت و در این میان شرایطی فراهم خواهد شد تا از مخاطبان بالقوه و بالفعل مورد نظر بهره برداری گردد.

طبق گزارشی که اخیراً توسط موسسه نیسلن منتشر گردیده است، بیش از ۷۰ درصد از شرکت ها و برندهای بزرگ دنیا برای تاثیرگذاری بر جامعه هدف و مخاطب خود و همچنین دیده شدن بیشتر برند، از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و با استفاده از روش های خلاقانه، به پرورش و ترویج آگاهی نسبت به برند خود در میان کاربران می پردازند.

حال در این قسمت به معرفی برخی از رسانه های اجتماعی و ویژگی آنها خواهیم پرداخت.

1- فیسبوک : یکی از بهترین شبکه های اجتماعی جهت توسعه برند می باشد که تعداد کاربران این شبکه بیش از یک میلیارد نفر بوده و با استفاده از این رسانه با یکدیگر در ارتباط هستند.
2- اینستاگرام : رسانه اجتماعی مبتنی بر انتشار تصویر و ویدئو با بیش از نیم میلیارد کاربر، بهترین انتخاب جهت برند سازی و معرفی محصولات می باشد که امروزه بیشترین استفاده از این شبکه در جهت فروش محصولات هنری می باشد
3- گوگل پلاس : استفاده از این رسانه به علت داشتن کاربران زیاد می تواند اعتبار بسیار مناسبی را برای برندها فراهم نماید.
4- پینترست : همانند اینستاگرام، شبکه اجتماعی جهت اشتراک تصویر بوده و از آنجاییکه بیشتر کاربران آن را خانم ها تشکیل می دهند، به عنوان رسانه ای مناسب جهت فروش محصولات زیورآلات و لباس می باشد.
5- لینکداین : شبکه اجتماعی حرفه ها با بهره گیری از بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا می باشد که بیشتر آنرا متخصصین تشکیل داده و از طریق آن می توان با افراد متخصص در تمامی مشاغل دنیا در ارتباط بود.
6- آپارات و یوتیوب : هر دو رسانه به عنوان بزرگترین شبکه های اجتماعی اشتراک فایل های ویدیویی در ایران و دنیا می باشند و به جهت داشتن کاربران و مخاطبان میلیونی از این دو رسانه می توان به عنوان ابزاری مناسب جهت برندسازی و معرفی محصولات در فضای اینترنتی نام برد.

امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران گستردگی فراوانی داشته است و در این راستا شاهد آن هستیم که صنایعی همچون صنایع دستی و محصولات هنری از طریق رسانه هایی همچون اینستاگرام به فروش بالایی دست یافته اند که این اتفاق نشانگر نقش ویژه استفاده از شبکه های اجتماعی در معرفی کسب و کار و افزایش فروش می باشد.

قدرت شبکه های اجتماعی را می توان در راه اندازی کمپین ها مشاهده نمود. شاید تابحال کمپین های تبلیغاتی موفق زیادی را که در شبکه های اجتماعی راه اندازی شده اند را دیده باشید و حتی خود شما هم به عنوان یکی از مشارکت کننده ها در آن حضور پیدا کرده باشید. راه اندازی کمپین های تبلیغاتی یکی از روش های ویژه ای است که امروزه بازاریابان اینترنتی جهت توسعه و آگاهی برند و آشنایی با محصولات برند از آن به عنوان یک ابزار ویژه استفاده می کنند.